"Det sötaste vi har"

Det gick ju sådär med att börja blogga...
Precis efter jag skrivit förra inlägget gick min mobil sönder och sen glömdes allt bort.. Men ikväll känner jag för att skriva lite!

Idag har vi varit på kalas och jag blir bara så trött och irriterad. 
Jag har valt att inte ge mitt barn en massa socker. Ett val som borde ses som helt naturligt och klokt. Han är inte ens 1,5 år. Det är inte en 6-åring jag förbjuder att äta tårta på kalas när alla kompisarna får. Det är en 16-månaders pojke som inte har en aning om vad  socker är. 
Och ändå, måste jag ständigt försvara mig själv och mitt val för att andra människor vill trycka i han massa socker.

Men snälla ni, vad får NI ut av att ge MITT barn massa glass, kakor, bullar & saft?
"Han tycker ju att det är gott"
Ja men självklart tycker han att det är gott. Det är ju sött! Men vet ni vad? Han tycker om frukt precis lika mycket. Han älskar vatten. Han kan dricka flera muggar om dagen. Varför ska han då få massa saft? 

Vi vuxna människor ser ofta socker och godsaker som en belöning men måste detta sjukliga beteende överföras på barnen? 

Han kommer att lära sig vad socker är tids nog. Och det är inget jag kommer förbjuda. Men man kan försöka begränsa. Därför tycker jag det är så himla onödigt att erbjuda honom massa sött, äckligt skit när han inte ens vet vad det är.
Hans farbror bokstavligen tryckte en bulle i ansiktet på han idag fast jag sa nej. Deras son satt och åt bulle, och det får han gärna göra, för alla gör som dom vill och jag dömmer ingen. Men varför ska då inte jag få göra som jag vill? Om jag hade ryckt bullen ur handen på deras son, och sagt att nej, du får ingen bulle, hade det varit lika okej som att trycka upp en bulle under näsan på min son?? 

Och detta är såklart inte bara idag, utan jämt och ständigt ska det fikas och pikas. "Stackare, får du ingen bulle, vad elak din mamma är."
- Jag är inte elak, jag gör han en tjänst!!!

Tycker alla borde läsa boken "Det sötaste vi har" eller åtminstone läsa den här artikeln med författaren: 
http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/sa-slutar-du-sockerchocka-barnen--9-viktiga-tips/

Så kanske ni kan få lite mer förståelse för hur jag tänker då det verkar vara omöjligt att förstå.. 

Klart slut!! 

Kommentarer
Postat av: Jossan

Helt rätt Linn! ♡

2015-07-19 @ 01:15:39
Postat av: Anonym

Tycker du har rätt. Det är ni som är föräldrarna och det är ni som bestämmer över vad er son får göra och inte göra. Sen måste omgivningen acceptera det. Alla vet om hur noga du är med sockret (iallafall jag) Noah får socker när det är kalas, och inte i mängder.

2015-07-19 @ 07:21:32
Postat av: Anonym

Tycker du har rätt. Det är ni som är föräldrarna och det är ni som bestämmer över vad er son får göra och inte göra. Sen måste omgivningen acceptera det. Alla vet om hur noga du är med sockret (iallafall jag) Noah får socker när det är kalas, och inte i mängder.

2015-07-19 @ 07:21:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0